KiVa program – 2. lekce: Emoce (2.A)
V pátek 24. října jsme se v našem třídním bloku znovu věnovali programu KiVa, který pomáhá dětem učit se navzájem lépe poznávat, spolupracovat a vytvářet bezpečné prostředí ve třídě. Tentokrát byla naše druhá lekce věnována tématu „Emoce“.
Na začátku jsme si společně povídali o tom, co jsou emoce, jak se projevují a že je v pořádku je prožívat i vyjadřovat. Děti přemýšlely, které situace jim přinášejí radost, smutek, strach nebo hněv, a učily se rozpoznat, že každý z nás může stejné věci cítit trochu jinak – a to je v pořádku.
Poté jsme se zapojili do aktivit, které byly zaměřené na pojmenovávání a rozpoznávání emocí podle výrazů tváře, tónu hlasu a tělesných projevů. Zkoušeli jsme také, jak různé emoce „vypadají“ – děti se proměnily v malé herce a pantomimicky předváděly různé pocity, které ostatní hádaly. Bylo u toho hodně smíchu, ale i vážných chvil, když jsme mluvili o tom, co dělat, když se někdo cítí špatně nebo když se nám nedaří.
V další části jsme si hráli hru, při které měly děti propojovat emoci s jejím možným projevem nebo situací, ve které se může objevit. Postupně jsme tak došli k tomu, že emoce nám pomáhají porozumět sobě i ostatním.
Na závěr jsme mluvili o tom, jak mohou děti ve třídě pomáhat vytvářet pozitivní atmosféru, aby se každý cítil bezpečně a přijatý. Společně jsme se zamysleli, jak můžeme reagovat, když někdo prožívá nepříjemné emoce – například nabídnout pomoc, povzbudit nebo jen naslouchat.
Tento blok byl velmi přínosný a děti se do něj aktivně zapojily. Díky programu KiVa se učíme nejen o emočních projevech, ale především o empatii, respektu a vzájemné ohleduplnosti – tedy o hodnotách, které tvoří základ naší přátelské a bezpečné třídy.