LEGO kolotoč – když se programování točí kolem radosti (2.A)
V rámci výuky sady LEGO® Education SPIKE™ Essential jsme se s dětmi pustili dvě říjnové středy do dalšího zábavného projektu – stavby a programování kolotoče.
Nejprve si děti podle návodu postavily barevný model, který obsahoval motor a speciální snímač pohybu. Když se konstrukce dokončila, přišla na řadu ta nejtajemnější část – naprogramovat kolotoč tak, aby se skutečně točil!
Děti se v této lekci učily nejen základům programování a algoritmického myšlení, ale také tomu, jak mechanika a technologie spolupracují. Pomocí jednoduchých bloků v aplikaci SPIKE nastavovaly směr a rychlost otáčení, zkoušely různé kombinace a objevovaly, jak změna jednoho parametru ovlivní celý pohyb.
Kromě technických dovedností rozvíjely i:
• týmovou spolupráci – domlouvaly se, kdo bude stavět, kdo programovat, kdo testovat,
• logické uvažování – přemýšlely krok za krokem, jak sestavit funkční sekvenci příkazů,
• kreativitu a představivost – některé týmy svému kolotoči vymyslely jméno nebo přidaly originální doplňky,
• trpělivost a vytrvalost – když program napoprvé nefungoval, hledaly, kde se skrývá chyba, a ladily detaily jako opravdoví malí inženýři.
Nakonec se celá třída proměnila v jedno velké zábavní centrum plné pohybu, smíchu a barev. Děti s nadšením sledovaly, jak jejich kolotoče ožívají díky vlastnoručně napsaným programům – a pocit úspěchu byl obrovský!